Juuresleipä antoi luvan syödä taas leipää

 

Lähettäjä: Reino Lantto 07/03/2017


Tausta

Fazerin Juuresleivän lanseerauskampanjan mottona oli ”lupa syödä leipää”. Palkittu kampanja onnistui yli odotusten kääntämään vaalean palaleivän laskutrendiä. Entistä terveellisempi leipä tavoitti monikanavaisella mainoskampanjalla uusia kuluttajia.
 

Keissi

 

Vuonna 2015 Fazer näki, että leivänsyöntiä oli alettu vähentää ja että vaalean palaleivän myynti oli laskussa. Osa kuluttajista oli vähentänyt leivän syöntiä terveystrendin kasvaessa.  Tämän vuoksi Fazer lanseerasi täysin uudenlaisen juureksia sisältävän palaleivän. Massatuotteeksi päästäkseen juuresleivän piti olla uskottava terveellisyyttä hakeville, mutta säilyttää myös leivän houkuttelevuus. Siksi Juuresleipä lanseerattiin parempana leipänä leivänsyöjille, eikä hyvinvointituotteena vain juuresten terveellisyydestä kiinnostuneille. Leivässä on jauhoista korvattu kolmasosa juureksilla.

Lanseeraus alkoi helmikuussa vuonna 2016 ja se onnistui tavoittamaan uusia kuluttajia. Uusi tuote kasvatti koko vaaleiden palaleipien kategoriaa sekä kilohintaa, mitkä olivat olleet edellisvuodesta laskussa. Pian lanseerauksen jälkeen Fazer Juuresleivät ylittivät reilusti tavoitteet levinneisyyden, huomioarvon ja ostokiinnostuksen tasossa.

Fazer Leipomoiden monikanavainen mainoskampanja näkyi erityisesti televisiossa, ulkomainonnassa, verkossa ja omissa kanavissa. Kampanja oli yrityksen vuoden suurin lanseeraus.

Onnistunut kampanja palkittiin Effie Awards 2016 -kilpailussa hopealla kahdessa sarjassa: tuotteet ja palvelut sekä bisneshaaste-sarja. Kilpailutyön jätti SEK ja muut toimistot tiimissä olivat Dagmar sekä DDB Stockholm.

”Juuresleivän lanseeraus oli strategialtaan erinomaisen vahva. Tavoitteet on selkeästi määritelty ja ne ovat haastavat. Kategoria- ja kohderyhmäymmärrys näkyvät tehdyissä valinnoissa ja ratkaisujen onnistuneisuudesta kertovat loistavat liiketoiminnan tulokset. Vakuuttava ja varmaotteinen uutuustuotteen lanseeraus, jolla onnistuttiin myös kasvattamaan koko kategoriaa”, kertoi tuomariston perusteluista päätuomari Tuula Kallio.

Kampanja palkittiin myös AdProfit 2016 -kilpailussa parhaanaa lanseerauksena. Tuomariston arvion mukaan  "markkinajohtajana Fazer todella johti tässä markkinaa ja kehitti koko leipäkategoriaa. Kampanja yhdisti kuluttaja-insightin relevantilla tavalla ja vastasi siihen hyvällä tuotteistuksella. Kampanja pysyi ehjänä läpi kaikkien medioiden aina leipäpussiin asti".