Kaikki irti Stadionin penkeistä

 

Lähettäjä: Reino Lantto 28/01/2017


Tausta

Olympiastadion meni remonttiin vuoden 2015 lopussa.  Stadion haluttiin pitää ihmisten mielessä vuoteen 2019 kestävän remontin aikana. Se onnistui mainiosti viestinnän, printtimainonnan ja sosiaalisen median avulla. Stadionilta poistettavat puupenkit kiinnostivat suurta joukkoa itse haettuna ja Vepsäläisen tuunaamina.
 

Keissi

Kyllästetyt puupenkit ovat ongelmajätettä, mutta Stadion-säätiö onnistui niiden kierrättämisessä erinomaisesti. Kaikille suomalaisille päätettiin antaa mahdollisuus ostaa itselleen stadionin penkkejä Penkkiurheiluviikolla sahaamalla ne itse irti.

Penkkiurheiluviikkoa mainostettiin sosiaalisessa mediassa, ja sille haettiin näkyvyyttä mediassa.  Kampanja sai paljon huomiota. Sahaajia saapui Stadionille viikon aikana 10 000.

Kampanja onnistui ja se palkittiin hopealla Effie Awards 2016 -kilpailussa Non profit -sarjassa. Effie on markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu.

”Kampanjan idea on kerrassaan mainio. Minimaalisella investoinnilla viestintään saatiin hetkessä suuri julkisuus. Tekijät tunnistivat, mikä nostalgia-arvo Olympiastadionilla on ja kuinka se kiinnostaa suomalaisia. Hieno yksittäinen markkinointiteko”, luonnehti kampanjaa Effien päätuomari Tuula Kallio.

 

Stadionin tuunattuja penkkejä kaupattiin tällä palkitulla mainoksella.

Tuunattu istuin herätti huomiota

Stadionin penkeillä saatiin myös paljon huomiota tuunattuina sekä parhaan suomalaisen ilmoituksen palkinto. Huonekaluliike Vepsäläinen ja muotoilija Tapio Anttila tekivät penkeistä omat värikkäät versionsa, ja ne lanseerattiin mainoskampanjalla. Tämä lanseerauskampanja palkittiin parhaana mainoksena vuoden 2016 Kultajyvä-kilpailussa.

Vepsäläisen mainoksen suunnittelivat Cassius ja Hasan & Partners. Cassius suunnitteli myös Penkkiurheiluviikon kampanjan. Penkit näkyivät myös Facebookissa. Saadut tulot tilitettiin Stadionin korjausprojektille.