Kampanja toimii paremmin paperisuoralla

Lähettäjä: Reino Lantto 29/11/2015

Digitaalisiin kampanjoihin panostetaan, eikä mukana aina ole ollenkaan printtiä. Sitä ei kuitenkaan kannattaisi unohtaa, sillä paperisuoraa sisältävät monimediakampanjat toimivat tehokkaammin kuin kampanjat, joissa sitä ei käytetä. Tämä on tulos brittien Royal Mailin tekemästä tutkimuksesta, jossa oli mukana neljänsadan mainostajan 1 200 multimediakampanjaa.
 

Tutkimuksesta kertoi Mediapäivillä tutkimuspäällikkö Leeni Kiikkilä Suomen Postista. Tämä ja muut tutkimukset myös osoittavat, että paperisuora toimii parhaiten muiden medioiden jälkeen käytettynä.

Kun muut mediat herättelevät ja saavat huomaamaan, suora jättää parhaiten pysyvän muistijäljen ja aktivoi toimintaan, Kiikkilä sanoo.

Paperisuoran teho perustuu Kiikkilän mukaan siihen, että se saa vastaanottajan tuntemaan itsensä arvostetuksi ja luo tutkimusten mukaan tunnesidettä paljon enemmän kuin sähköinen suoramainonta.

Kuluttajat pitävät Suomessakin sanomalehtiä ja tuotekuvastoja kaikkein mieluisimpina markkinointikanavina. Suoran suosio on viime vuosina kasvanut, kun taas verkkomainonta on menettänyt suosiotaan.

Paperilla voidaan vaikuttaa moniin aisteihin. Kuluttajat pitävät myös siitä, että printtimainonta on anonyymimpää eikä seuraa kuluttajien tekemisiä toisin kuin digitaalinen mainonta. Suora on pidetyimpiä, huomatuimpia ja luetuimpia medioita, Kiikkilä sanoo.

Lue lisää suoran tehosta.
Kuva Suomen Posti.