Kohtaamismedia vahvistuu printillä

Lähettäjä: Reino Lantto 01/10/2017

Digitaalisen viestinnän lisääntymisestä huolimatta myös messut ja tapahtumat ovat oikein hyödynnettyinä hyvin tehokas markkinointiviestinnän väline. Kasvokkain kohtaamisessa ja tapahtumien järjestämisessä on Messukeskuksen mukaan edelleen omat hyötynsä ja ominaispiirteensä, jotka eivät ole helposti korvattavissa digitaalisesti.

Junction-hackaton Messukeskuksessa 2016. Kuva: Messukeskus.

Tämä niin sanottu kohtaamismedia vaatii ohjelman ja standin lisäksi myös printtimedian ja digitaalisen median käyttöä sekä tapahtumaan kutsumisessa että sanoman vahvistamisessa. Huolella suunniteltu messuosallistuminen tai tilaisuus kasvattaa brändin tunnettuutta, vahvistaa brändimielikuvaa sekä edistää suoraan myyntiä.

Teknisillä erikoisaloilla näkyy hyvin printin merkitys kutsujana, sanoman vahvistajana ja informaation jakajana. Esimerkiksi käyvät maailman suurimmat etikettialan Labelexpo Europe 2017 -messut. Kirjoittaja oli niillä Brysselissä syyskuussa.

Lehti herättää kiinnostuksen messuihin

Labelexpon näytteilleasettajien ja messukävijöiden houkuttelemisessa oli tärkeä osa kansainvälisillä ja kansallisilla graafisen alan lehdillä. Messujärjestäjä mainosti niissä ja oli myös bannereilla esillä lehtien verkkosivuilla sekä uutiskirjeissä. Mainonta ohjasi järjestäjän verkkosivuille, jotka tarjosivat runsaasti tietoa tapahtumasta ja houkuttelivat ilmoittautumaan messuille.

Alan yritykset kertoivat tulossa olevista tuote- ja laiteuutuuksistaan omilla verkkosivuillaan, tiedotteilla ja mainostamalla erikoislehtien numeroissa sekä verkkosivuilla. Lukija sai jo etukäteen tietoa uutuuksista, joihin voisi tutustua tarkemmin messuilla.

Messujen alkaessa erikoislehdet olivat saatavilla tuhdin messuoppaan lisäksi eri puolilla messutapahtumaa. Ne ja messukartta opastivat esityksiin sekä yritysten demoihin ja osastoille. Yritysten osastoilla myyjät pyrkivät saamaan henkilökohtaisen kontaktin kävijään esitelläkseen juuri häntä kiinnostavia asioita. Käyntikortteja vaihdettiin esittelyn lopuksi ja kävijä sai folderin, johon kerättiin esitteet kiinnostavasta tuotteesta tai palvelusta.

HP:n etikettipainokone Labelexpo-messuilla. Kuva: Reino Lantto.

Mainoksia enemmän kuin Voguessa

Kävijöitä Labelexpossa riitti ja tietoa jaettiin roppakaupalla perinteisillä keinoilla, puhumalla ja esitteillä. Toki myös näyttävät demot digitaalisilla tehosteilla kuuluivat asiaan isompien yritysten osastoilla.

Kaikki tämä toimi, sillä kauppoja syntyi koko ajan ja koneiden kylkiin ilmestyi myyty-kylttejä, joissa näkyi ostajan nimi.

Aikakauslehdillä on ollut vaikeaa viime vuosina mediamarkkinoilla, mutta vaikeudet eivät taida koskea niinkään erikoislehtiä. Labels & Labeling -lehden messunumero oli paksuudeltaan 262 sivua, ja mainoksia oli siinä ehkä enemmän kuin Voguessa!