Mainoksia mieluummin sanomalehdistä

Lähettäjä: Reino Lantto 22/10/2015

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä selvästi mieluisimpana mainosvälineenä Sanomalehtien Liiton tutkimuksen mukaan. Mainostajat eivät kuitenkaan tunnu tätä uskovan, sillä lehtimainonnan alamäki on jatkunut koko vuoden 2015. Mainostajat ovat panostaneet mieluummin verkkoon, elokuviin ja ulkomainontaan.
 

Suomalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Osuus on kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisellä tutkimuskierroksella vuotta aiemmin.

Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan. Suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Tulos oli sama vuotta aiemmin. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut aikakauslehdet.

UPM newspapers

Kuva: UPM.


Sanomalehteä luetaan keskittyneesti
Mieluisimpien medioiden kärjen järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat edelleen selvästi mieluisin mainonnan kanava kaikissa ikäryhmissä.

´´Vaikka medioiden määrä lisääntyy ja kuluttajien ajankäyttö sirpaloituu, niin painetut sanomalehdet ovat säilyttäneet ylivoimaisen suosionsa mieluisimpana mainonnan välineenä. Sanomalehden lukeminen on edelleen hyvin keskittynyttä, sille otetaan oma hetki päivästä.  Mainonta sanomalehdessä on lukijoille luonnollinen ja haluttu osa lehden sisältöä. Tilaajille lehdessä oleva mainonta on yksi tärkeä syy pysyä uskollisena omalle lehdelleen”, toteaa Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.

Sosiaalisen media palvelut Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mieluisimpien medioiden listan häntäpäähän 0–2 prosentin osuuksilla.
 

Kaupunkilehtien mainonta kasvussa
Mainostajien toiminta on ristiriidassa tutkimuksen kanssa, sillä mainontaa on vähennetty tuntuvasti printtimedioissa jo pidemmän aikaa. Tammi-syyskuussa sanomalehtimainonta väheni 7,4 % ja aikakauslehtimainonta 15,5 % TNS Ad Intelligencen mukaan. Kaupunki- ja ilmaisjakelulehtien mainonta kasvoi kuitenkin 3 %.

Ulkomainonta. elokuvamainonta ja verkkomainonta ovat kasvaneet tammi-syyskuussa. Verkkomainonnan suosio näyttää hieman hiipuvan, sillä kasvu oli enää 4,4 %.