Markkinointia ei kannata lopettaa kesken

Lähettäjä: Reino Lantto 09/12/2016

Markkinointia ei kannata lopettaa liian aikaisin, vaikka se toimisikin hyvin. Markkinoinnin myyntivaikutus -tutkimuksen mukaan markkinointiin kannattaa panostaa lisää niin kauan kuin markkinointieurolla saa vähintään yhden lisäkate-euron. Ja printtiin panostaminen kannattaa osana markkinointimixiä.
 

Tutkimuksen aloitteen tekijä oli Graafinen Teollisuus ry (Gt) ja apuna toteutuksessa olivat Designtutkimus Helsinki Oy sekä Nepa. Tutkimusta johti myynnin ja markkinoinnin professori Petri Parvinen.

Tulokset osoittavat printin tehokkuuden myynnin ja myyntikatteen kasvattajana. Tutkimuksen mukaan markkinoinnin tehokkuutta on mitattava koko ajan, ja mittarina kannattaa käyttää myynnin sekä kannattavuuden muutosta. ROMI:n ja ROI:n sijaan parempi mittari olisi MEKA, markkinointieuron kate.

Printti herättää tunteita ja ostohaluja

Tutkimuksessa tarkasteltiin yksityiskohtaisesti Kotipizzan, Expert-ketjun ja Vepsäläisen markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta. Esimerkiksi Kotipizzan kuponkikampanjoissa näkyi ns. ruotsalaisefekti, joka on suuruuden ekonomiaa. Kupongit saivat aikaan myyntipiikkejä, ja suurempi panostus toi 2-3 kertaa paremman tuoton. Efektiä vahvisti samanaikainen panostus tv-mainontaan.

Myös Expertin ilmoitusliitteet ja Vepsäläisen kuvastot olivat tehokkaita markkinoinnin välineitä. Kuvaston nähneet ostivat enemmän ja se aktivoi toimintaan.

Tutkimuksen mukaan medioilla on eri roolit. Printti toimii erityisesti ostamisen alkuvaiheessa herättäen tunteita ja ostohaluja. Digi taas toimii finaalissa, jossa sitä käytetään hinta/laatu-vertailuun ja myös suoraan ostamiseen verkosta. Yhdistämälle eri medioita sopivasti voidaan vahvistaa markkinoinnin kokonaisvaikutusta.

Markkinoinnin myyntivaikutus - tutkimuksen tuloksia esittelevä seminaarikiertue liikkui syksyn aikana eri puolilla Suomea: Turussa, Tampereella, Oulussa ja Helsingissä. Tilaisuudet oli tarkoitettu Gt:n jäsenyritysten asiakkaille ja ne onnistuivat kaikilla paikkakunnilla hyvin.

Roadshow päättyi 23.11. Helsingin legendaariselle Tavastia-klubille. Vieraita oli salissa noin 150 ja tunnelma innostunut. Lisää tietoja tutkimuksesta saa Gt:stä ja voit ladata alta Markkinoinnin myyntivaikutus-diaesityksen.