Markkinointiin panostetaan jälleen

Lähettäjä: Reino Lantto 17/09/2016

Monet merkit viittaavat siihen, että yritysten markkinointipanostukset ovat kääntymässä kasvuun Suomessa. Mainosbarometrin vastaajista 43 prosenttia aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ensi vuonna. Mediamainonta on jo kääntynyt nousuun kesällä.

Mainostajien liiton Mainosbarometri kertoo erityisesti suurten markkinoijien aikomuksista. Mainostajien Liiton elokuussa 2016 tekemään kyselyyn vastasi 80 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 143 miljoonaa euroa. Kun tämä joukko lähtee liikkeelle, alkaa markkinoilla tapahtua.

Jo kuluva syksy näyttää positiivisemmalta, sillä alkuperäiseen budjettiin nähden joka viides vastaaja (20 %) pystyy lisäämään panostuksiaan. Saldoluvuksi tulee kahdeksan, kun vähentäjiä on vain 12 prosenttia.

– Luottamus markkinoinnin voimaan myynnin kasvattajana on palannut kahdeksan vuoden takaiselle tasolle. Onko viimein ymmärretty, etteivät yksinomaan innovaatiot ja tuotekehitys riitä kasvuun, vaan menestykseen tarvitaan myös markkinointia, kysyy Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Kasvavat panostukset suunnataan ennen kaikkea verkkoon ja mainostajien omaan mediaan. Kysyntänäkymätkin koetaan valoisina. Suomalaiset yritykset keskittyvät vahvasti kotimarkkinoihin. Verkkokaupan osuus myynnistä on valtaosalla vaatimaton.

Mediamainonta kasvanut kolme kuukautta
Pitkään lamassa ollut mediamainonta on herännyt kesällä. Mediamainonta kasvoi TNS Gallupin mukaan heinäkuussa 5,4 % viime vuoden heinäkuusta. Kasvua on nyt ollut kolmena kuukautena peräkkäin, mikä vahvistaa uskoa siihen, että laskukausi on ohitettu.

Mediamainonta kasvoi myös toukokuussa ja kesäkuussa. Koko alkuvuosi oli lievästi plussalla, jos viime vuoden vertailukaudesta vähennetään eduskuntavaalimainonta. TNS Gallupin tammi-heinäkuun luvuissa oli vielä miinusta 04 % viime vuoteen verrattuna.

Printtimainonnassa on käänteen merkkejä sanomalehdissä, jotka ovat viime kuukausina kasvattaneet mainontaansa. Aikakauslehdissä sen sijaan lasku jatkuu.

Verkkomediamainonta jatkaa edelleen nopeaa kasvuaan. Heinäkuussa nousua tuli 25 %. Myös ulkomainonta, tv- ja radiomainonta kasvoivat merkittävästi.