Markkinointikirjeen renessanssi?

Lähettäjä: Reino Lantto 17/09/2016

Onko markkinointikirje kokemassa uuden tulemisen, kun some-markkinointiin aletaan kyllästyä? Suomen suurin postitustalo Mailhouse sanoo markkinointikirjeen olevan taas suosiossa erottumiskykynsä ansiosta.
 

Mailhousen toimitusjohtaja Elina Malmgrenin mukaan paperi elää vahvasti digitaalisen viestinnän ohessa markkinointiviestinnässä.

– Kirje tule säilyttämään asemansa ja elää renessanssiaan tällä hetkellä. Kirje on markkinointiviestinnässä erottautumistekijä, koska se puhuttelee suoraan ja intiimisti vastaanottajaansa, Malmgren tietää.

Suoramarkkinoinnin lisääntyminen ja yrityskaupat näkyvät Mailhousen vahvassa kasvussa. Yrityksen liikevaihto kasvoi viime tilikaudella 30 %, ja tulos nousi voitolliseksi.

Some-markkinoinnin tulvassa markkinointikirje liitteineen on erottuva markkinointikeino. Varsinkin jos kirje on personoitu ja sisällöltään hyvin kohdistettu. Lisäksi sen on oltava taitavasti kirjoitettu ja ulkoasultaan houkutteleva.

Sähköpostimarkkinointia jo liikaa

Yritysten asiakkaat pitävät tärkeimpinä asioina vuorovaikutuksessa sitä, että saavat rahanarvoisia tarjouksia ja etuja, että heitä kuunnellaan aidosti ja että he saavat itselleen hyödyllistä tietoa ja asiasisältöä. Yhä useampi haluaisi itse valita, kuinka usein saa asiakasviestintää. Näitä tuloksia saatiin keväällä 2016 Asiakasviestintä 2016 -tutkimuksesta, jonka teettivät markkinointitoimisto SEK, asiakkuusmarkkinointiyhteisö ASML ja pilvisovellustoimittaja Oracle.

Tutkimuksen mukaan sähköpostimarkkinointia alkaa olla liikaa, sillä 60 % asiakkaista haluasi sähköpostia korkeintaan pari kertaa kuukaudessa. Asiakkaista 66 % on sitä mieltä, että yritykset käyttävät liikaa Facebookia markkinointiin. Myös Google-mainonta aletaan vierastaa, sillä 84 % asiakkaista kertoo välttävänsä maksettuja mainoksia Googlessa.

Ruukki Construction Oy on vesikatteiden toimittajana ja urakoitsijana Suomen markkinajohtaja. Ruukin suoramarkkinoinnin kohderyhmänä ovat ennen muuta kaikki omakotitaloissa asuvat kattoremonttien teettäjät. Ruukki käyttää suorakirjeitä tapahtumia ja asennusnäytöksiä järjestäessään. Näytökset ja tapahtumat ovat olleet paikallisesti suosittuja. Kuva: Rakentaja.fi.