Omalla tekstityypillä erottuu joukosta

Lähettäjä: Reino Lantto 21/04/2017

Jalkapallo on kansainvälisesti suuren luokan urheiluviihdettä, ja Suomessakin ollaan menossa samaan suuntaan. Tiennäyttäjä on Helsingin Jalkapalloklubi HJK. Klubin monipuoliseen markkinointiin on nyt saatu uusi tavallisesta poikkeava ase; itse kehitetty kirjasintyyppi.
 

HJK päätti ensimmäisenä suomalaisena seurana tilata oman tekstityypin 110-vuotisjuhlansa kunniaksi. Tekstityypin nimeksi tuli KLUBI110. Typografia hakee innoituksensa Helsingin Töölöstä. Suunnittelu ideasta valmiisiin aakkosiin, välimerkkeihin ja numeroihin kesti puolisen vuotta.

Pääsuunnittelijana toimi kirjainmuotoilua Hollannissa opiskeleva Eino Korkala. Häntä työssään sparrasivat Intohimotoimisto Cassiuksen art directorit Hermanni Kanerva ja Tuukka Tujula.

Muutamista eri visioista tekijät valitsivat lähtökohdakseen HJK:n kotiseudun eli Töölön. Tärkein yksittäinen sysäys kirjasinten muotoon tuli lopulta alueen talojen kylttien typografiasta. Tekstityypin suunnittelussa oli taustalla koko ajan töölöläinen kulttuuri, sen arkkitehtuuri sekä tietysti urheiluseuralle tärkeä sporttisuus.

”Tavoitteenamme oli löytää tyyli, joka onnistuisi olemaan tunnistettavasti paikallishistoriallinen, mutta samanaikaisesti niin moderni, että katsojan olisi mahdotonta sanoa kumpaa se todellisuudessa on. Siinä riitti haastetta. Sanoisin että ensimmäiset kymmenen laukausta meni metsään ennen kuin oikea yhdistelmä löytyi”, muistelee Korkala.

Kuvat: HJK