Painettu esite vaikuttaa digitaalista enemmän

Lähettäjä: Reino Lantto 08/01/2017

Onko painetuilla esitteillä mitään virkaa, kun kaikki tieto on verkossa? On, jos halutaan vaikuttaa tehokkaasti kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Uuden saksalaisen tutkimuksen mukaan painettu esite aktivoi kuluttajia paremmin kuin digitaalinen esite verkossa. Kun ostoksia suunnitellaan, printtiin turvaudutaan enemmän kuin verkkoon.
 

Painetuilla esitteillä on tärkeä tehtävä esimerkiksi rautakaupan valikoimien esittelyssä.

Painettu esite on vanha keksintö, ja olennainen osa kuluttajien arkipäivää. Tutkimuksen mukaan digitaalisilla esitteillä on vielä tekemistä päästäkseen samaan asemaan.

Tutkimuksen “Print works! Symbiosis instead of cannibalization?” teki kölniläinen The Institut für Handelsforschung (IFH). Siinä vertailtiin painettua ja digitaalista mainontaa päivittäistavaroiden ja tee-se-itse-tuotteiden ostopäätöksiin vaikuttavina tekijöinä. Kohderyhmänä oli 3015 kuluttajaa.

Esitteitä käytetään erityisesti tarjousten löytämiseen, rahan säästämiseen ja ostosten suunnitteluun. Painetuilla esitteillä on promootiovaikutusta enemmän kuin digitaalisella mainonnalla. Ne inspiroivat jopa nuoria kuluttajia enemmän kuin digitaalinen mainonta, jota käytetään erityisesti lisätietojen saantiin ja tuotteiden vertailuun.

Printissä on enemmän tunnetta

Tutkimukseen mukaan printtiin liitetään enemmän emotionaalisia ominaisuuksia kuin digiin. Tunteet ovat yksi syy siihen, että painetuilla esitteillä on selvä positiivinen vaikutus ostamiseen. Esimerkiksi puolet tee-se-itse-kaupan esitettä lukeneista ostavat kaupasta lukemisen jälkeen.

Yksi printtiä suosivat tekijä on se, että kotiin tulevien printtiesitteiden lukeminen on osa kuluttajien päivärutiinia ja ne saavat enemmän huomiota osakseen kuin digiesitteet, joita pitää itse hakea verkosta. Mobiiliselauksen yleistyminen ei muuttane tätä tilannetta, sillä yleinen viiden tuuman näyttö ei ole riittävän suuri yleiskuvan saamiseen siitä, mitä kaupassa on tarjolla.

Lisätietoja tutkimuksesta.