Printti oli Vapaavuoren salainen ase

Lähettäjä: Reino Lantto 21/04/2017

Kuntavaaleissa ennen näkemättömän äänivyöryn saanut Jan Vapaavuori luotti printtimainontaan, ja se kannatti. Helsingin Sanomien etusivun mainos polkaisi kampanjan käyntiin, ja Vapaavuoren vaalibudjetista kului yli puolet printtimainontaan.
 

 

Vapaavuoren vaalimainos Helsingin Sanomien etusivulla.

Selvästi Vapaavuorelle äänissä hävinnyt vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki luotti omassa kampanjassaan erityisesti sosiaaliseen mediaan ja elokuvateatterimainontaan.

Printtimainonta ei tietenkään ollut ainoa syy miksi Vapaavuori sai lähes 30 000 ääntä, mutta kyllä sillä oli merkitystä. Vapaavuoren Oikea linja -yhdistys käytti kampanjointiin lähes 60 000 euroa. Siitä printtimainontaan meni Markkinointi&Mainonta -lehden mukaan 37 000 euroa. Lisäksi kokoomus käytti osan yleisestä mainonnastaan Helsingin kuntavaalikamppailuun. Tätäkin kautta Vapaavuori oli näkyvästi esillä printtimainonnassa.

Vapaavuoren kampanjan mediavalinta osoittaa, että hyvin tehty printtimainonta toimii. Kaikki eivät ole somessa, eikä someen luoteta kovin paljon mediana. IRO Researchin uusimman tutkimuksen mukaan kaikki ikäryhmät pitävät painettuja sanomalehtiä luotettavimpana mediana. Some-palveluihin suomalaiset eivät edelleenkään yhdistä sanaa luotettava. Vaaleissa on kysymys poliitikon ja puolueen luottamuksesta, eikä silloin ole pahitteeksi esiintyä luotettavassa mediassa.

Vapaavuoren kuva: Vapaavuori.net.