Printtilehtiä perustetaan vilkkaasti

Lähettäjä: Reino Lantto 13/12/2015

Aikakauslehdet ovat kärsineet kehittyneissä maissa suuresti talouden taantumasta ja viestinnän digitalisoitumisesta. Lehti voi olla kääntymässä, sillä uusia printtilehtiä perustetaan nyt vilkkaasti. Niitä perustavat monet verkkopalvelut ja uudet kustantajat.
 

Yhdysvalloissa julkaistaan tänä vuonna yli 200 uutta lehteä. Paljon huomiota on saanut Wall Street Journalin uusi lehti The Future of Everything. Lehti käsittelee tulevaisuuden trendejä eri toimialoilta – ruoasta matkailuun ja urheilusta teknologiaan. Kerran vuodessa ilmestyvän lehden 11.12.2015 julkaistussa numerossa on 96 sivua, joista 26 sivua on mainoksia. Osa artikkeleista on jo julkaistu lehden verkkosivuilla ja loputkin on tarkoitus julkaista myös verkossa.

Printissä koetaan olevan sellaista vetovoimaa, jota verkkojulkaisut ja tablettilehdet eivät tarjoa. Tiedonhaluisille juutalaisille suunnattu Tablet-lehti on ilmestynyt digitaalisena USA:ssa vuodesta 2009 lähtien ja julkaisi ensimmäisen printtilehtensä marraskuussa. Päätoimittaja Alana Newhousen mukaan tietyt artikkeliaiheet, kuten fiktio ja syvemmät uutis- ja kulttuurijutut, toimivat paremmin paperilla.

Tablet-lehdellä on verkossa 1,5 miljoonaa lukijaa kuukaudessa. Printtilehden painosmäärä on 15 000. Lehti on siten tarjolla vain harvoille ja valituille, niin kuin lehden mainonta antaa ymmärtää. Se onkin paksu ja laadukas. Juuri tämä on monen uuden printtilehden idea. Ne ovat eräänlaista ylellisyyttä niille, jotka välittävät muustakin kuin verkon pikajournalismista. Tabletin printtiversio kertoo olevansa ”jotakin muuta kuin internet”.

Raha on yhä printissä

Amerikkalainen professori Samir Husni tunnetaan maailmalla lisänimellä Mr. Magazine. Hän on arvostettu aikakauslehtien asiantuntija, joka kulkee puhumassa alan trendeistä. Hänellä on tietysti oma lehmä ojassa, kun hän ennustaa printin paluuta. Mutta on hänellä faktojakin. Husni kerää jatkuvasti tietoa uusista aikakauslehdistä, joita hänen mukaansa on perustettu tänä vuonna USA:ssa 204. Monet verkkolehdet ovat perustaneet printtilehden, esimerksi CNET, Catster, Dogster, Allrecipes, WebMD, Net-a-Porter ja Politico.

Husnin mukaan monet niistä, jotka ovat hylänneet printin, ovat tulleet katumapäälle. Tunnetuin palaaja on Newsweek-lehti, joka ryhtyi julkaisemaan painettua lehteä uudestaan vuoden 2014 alussa.

– Printti on uskollinen puoliso. Printti tuo 95 prosenttia rahasta, Husni sanoo.

Husnin mukaan aikakauslehdet luovat yhteisöjä.
– Lehti on kuin jäsenkortti, jonka saat kerran viikossa tai kuussa. Se on konkreettinen ja maksettu osoitus heimoon kuulumisesta.

Vanhemmat ihmiset pitävät painetusta lehdestä, koska ovat tottuneet siihen. Mutta hipsteritkin ovat kiinnostuneita printistä, koska se on uutta, trendikästä ja nostalgista. Monet blogistit miettivät yhdessä lehden julkaisemista, ja joukkorahoitus antaa uusia eväitä siihen.

Uusia lehtiä ennätystahtiin

Suomessa ei ehkä voi vielä puhua aikakauslehtiboomista, mutta uusia lehtiä perustettiin vuonna 2015 ennätystahtiin. Markkinoille tuli peräti 30 uutta lehteä, kun niitä vuonna 2014 syntyi 20. Uusien lehtien joukossa on paljon ristikkolehtiä ja muita harrastelehtiä. Suuret lehtitalot ovat enimmäkseen lopettaneet tai myyneet painettuja lehtiään, mutta uusiakin lehtiä on perustettu.

Monet blogien kirjoittajat ovat hakeutuneet blogiyhteisöihin, ja ne taas ovat viritelleet yhteistyötä suurien kustantajien kanssa. Näin painetun lehden tuotantoprosessiin on tullut mukaan blogikirjoittajia, jotka tuottavat lehteen sekä digitaalista että painettua sisältöä.

Blogeista on myös syntynyt uusia aikakauslehtiä. Terassi Media on ollut erityisen aktiivinen ja perustanut jo kolme blogeihin perustuvaa aikakauslehteä. Niistä Parhaat kotiblogit on sekä tilattava lehti että irtonumeromyynnissä. Oloblogit ja Miesten blogit ovat irtonumerolehtiä.

Kansalliskirjaston vapaakappalekokoelman mukaan Suomessa julkaistavien aikakauslehtinimikkeiden määrä vuonna 2014 oli 4 106. Suomi on edelleen kärkimaa aikakauslehtien määrässä suhteessa väestömäärään.