Suoramarkkinointiin lisää panoksia

Lähettäjä: Reino Lantto 15/01/2016

Mainostajien liiton Mainosbarometri oli tammikuussa mollivoittoinen. Markkinoinnin panostusten ennustetaan laskevan vuonna 2016. Markkinoijat suuntaavat eurojaan uudelleen, ja myös kasvavia markkinoinnin aloja löytyy. Yksi niistä on osoitteellinen suoramarkkinointi.

Autoliike Laakkosen osoitteeton suoramainos huomattiin 90 prosenttisesti. Suoraa jaettiin lähes miljoona kappaletta liikkeiden toimintaympäristöissä Helsingistä Kajaanin. Kuva Suomen Suoramainonta.

Autoliike Laakkosen osoitteeton suoramainos huomattiin 90 prosenttisesti. Suoraa jaettiin lähes miljoona kappaletta liikkeiden toimintaympäristöissä Helsingistä Kajaaniin. Kuva Suomen Suoramainonta.

Suoramarkkinointi on muutenkin pitänyt hyvin pintansa Suomen laskevilla mediamarkkinoilla. Suoramarkkinoinnin käytössä osoitteeton suora menestyi muuta painettua mediaa paremmin vuonna 2014 Markkinointiviestinnän määrä Suomessa 2014 -tutkimuksen mukaan. Osoitteellisen suoran käyttö oli vähentynyt edelleen, mutta osoitteettoman suoran jakelukustannuksissa oli kasvua. Tuotantokustannusten lasku jatkui erityisesti hintapaineiden sekä digitaalisen mainonnan kasvun takia.

Osoitteeton suora on osoittanut voimansa monien kaupan alan lanseerausten läpiviennissä. Sen avulla ovat kasvaneet mm. XXL, Bauhaus, Lidl, Expert ja Verkkokauppa.com. Nyt myös osoitteelliseen suoraan uskotaan entistä enemmän, ja sen käyttämisessä on uusia mahdollisuuksia. Digitaalisen tekniikan kehittyminen mahdollistaa entistä tarkemmin kohdistetun suoran tuottamisen entistä tehokkaammin.

Suoramainos toimii yhä
Mainospostia ei heitetäkään pois vaan käytetään aktiivisesti. Tämän todistaa mm. Royal Mailille tehty tutkimus ”Private Life of Mail”, joka mittasi suoramarkkinoinnin vaikuttavuutta kodeissa. Tutkimuksen mukaan mainosposti tavoitti kuluttajan kiinnostuksen varmemmin kuin vastaava mainos sähköpostilla tai televisiossa.

Konsultointi- ja tutkimustoimisto Medianativen perustaja, mediakonsultti David Brennan tuntee brittikotitaloudet. Hän esitteli tutkimusta Postin asiakastilaisuudessa. Brennan on tutkinut koko uransa ajan mainosten tehokkuutta ja kuluttajien tavoitettavuutta televisiossa, aikakauslehdissä, sanomalehdissä ja verkossa.

Suoramainokset voittavat Brennanin mukaan mainonnan tehossa ja vaikuttavuudessa niin televisiomainoksen kuin meiliin lähetetyn mainospostin. Sähköpostiin verrattuna suoramarkkinointina lähetetty kirje johtaa kuluttajan toimintaan kolmanneksen useammin ja tv-mainokseen verrattuna 60 prosenttia tehokkaammin. Monessa kanavassa toteutettu yhteiskampanjointi toimi kaikkein parhaiten.

Digipainatuksella uusia ulottuvuuksia
Suoran kasvuun uskoo myös suoramarkkinointiin erikoistunut painotalo Koliprint, joka on painanut suoramarkkinoinnin personoituja ja personoimattomia ratkaisuja offset-tekniikalla. Nyt yritys tekee suuren 1,5 miljoonan euron investoinnin uuteen digipainotekniikkaan ja monipuoliseen jälkikäsittelyyn.

– Korkea laatu ja erottuvat rakenteet tulevat nyt laajemman asiakaskunnan saataville, koska uusi digitaalinen painotekniikka mahdollistaa yhä pienempien kampanjoiden tuottamisen ja entistä paremman kohdentamisen kustannustehokkaasti, sanoo Koliprintin toimitusjohtaja Sari Niemi.

– Yhdessä asiakkaidemme kanssa olemme toistuvasti todistaneet, että perinteinen suoramarkkinointi toimii ja tuottaa tulosta, Niemi toteaa.