Miksi printti?

Miten palaset saa asettumaan paikoilleen

Kuten tiedämme, nykyistä maailmaa hallitsee tieto. Uutiset, mielipiteet, haastattelut ja mainokset määrittävät maailman, jossa elämme, ja suunnan, johon kuljemme. Painotuotteet, televisio, internet- ja mobiiliviestintä sekä sosiaalinen media – menestyksekkäässä mainoskampanjassa ne kaikki ovat mukana.

Kun tekniikoita, alustoja ja kanavia on niin monia, miten voit olla varma, että tavoitat kohderyhmäsi mahdollisimman laajasti, että saat riittävästi näkyvyyttä ja että markkinointiin sijoittamasi raha myös tuottaa? Eli lyhyesti: mikä on maailman tehokkain mediamixi?

 

 

Eron tuntee

Painotuotteella on niin monta etua kuin lehdessä on sivuja. Ehkä tärkein niistä on konkreettisuus. Jokaisesta hyvästä lehdestä välittyy tunne hyvästä sisällöstä, se hellii kaikkia aisteja, kaikesta huokuu varmuus siitä, että nyt kädessä olevan esineen ovat luoneet omien alojensa ammattilaiset. Seuraavina tulevat painotuotteen käytännölliset ominaisuudet kuten helppokäyttöisyys ja siirreltävyys.

Tärkeimpiä syitä, miksi niin monet ihmiset edelleen valitsevat painetun tuotteen, on se, miltä paperi tuntuu, miten lehden voi taivuttaa, tai miten tarjouskupongin voi leikata talteen ja säilyttää, jos sitä vaikka sattuisi tarvitsemaan. Laadukkaalla paperilla ja korkealaatuisilla kuvilla on myös merkityksensä, samoin sillä, että painotuotetta voi lukea ja sen voi laskea kädestään milloin vain haluaa, ja siihen voi aina myöhemmin helposti palata.

Painotuote vangitsee lukijansa täyden huomion ja tarjoaa mahdollisuuden päästä hetkeksi irti nykypäivän kulttuurista, joka vaatii meitä olemaan aina tavoitettavissa. Kun häiriötekijöitä ei ole, voi lukija keskittyä täysin painotuotteen toimitukselliseen ja kaupalliseen sisältöön.

    

 

 

 

 

 

 

Painotuotteella on voimaa

Painotuotteella on todellakin kaikki loistavan mainosmedian ainekset. Printillä tavoitat niin pieniä kuin suuriakin kohderyhmiä, sitä on helppo käyttää, sen avulla voit toteuttaa monenlaisia, ennennäkemättömiä kampanjoita – ja printtiin jää helposti koukkuun. Jokaisella kuudesta painotuoteryhmästä on omat ainutlaatuiset ominaisuutensa ja oma roolinsa lukijoiden elämässä.

Sanomalehdet ovat kiinteä osa lukijoidensa päivää. Ne sivistävät ja valistavat uskottavasti ja luotettavasti. Aikakauslehdet ja asiakaslehdet puolestaan tarjoavat viihdyttävää sisältöä ja niillä on oma, uskollinen lukijakuntansa.

Osoitteellinen suoramainonta pääsee sisään ihmisen koteihin ja elämään, ja samalla se välittää kohdennettuja mainosviestejä. Osoitteeton suoramarkkinointi taas antaa investoinnille kadehdittavan hyvän tuoton. Ja viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä, tuotekuvastot saavat lukijan kiinnostumaan uusista tuotteista ja ohjaavat hänet verkkokauppaan tekemään ostoksia.

Jokaisella välineellä on siis oma tärkeä roolinsa, kun tuotteita markkinoidaan. Ja yhdistettynä muihin medioihin ne tuovat tehoa kampanjaan kuin kampanjaan.

Yhteys syntyy

Onnistuneen markkinoinnin salaisuus on sitouttaminen, huomion kiinnittäminen ja asiakkaan palkitseminen hyvällä tarjouksella tai lahjalla. Printti toimii, koska se ymmärtää asiakkaan tarpeet. Valitessaan printin asiakas haluaa viettää aikaa, viihtyä ja saada tietoa.

Painotuote tarjoaa monenlaista sisältöä: uutisia, tietoa, sivistystä, innoitusta, tarjouksia ja viihdettä. Kaikki ne synnyttävät siteitä lukijaan. Mainokset, siinä missä toimituksellinen sisältökin, ovat tärkeä osa lukukokemusta. Sanoma- ja aikakauslehdet ovat oikea ympäristö tärkeälle mainoskampanjalle.

Olipa kyseessä sitten vähittäiskaupan mainosposti, taidehuutokaupan tuoteluettelo, aikakauslehden kevään muotinumero, automainos sanomalehdessä tai asiakaslehden artikkeli energian säästämisestä, kaikki ne kannattaa painaa ja hakea näin nostetta kampanjalle.

    

 

 

 

Keskittyen tai silmäillen

Viimeaikaisissa tutkimuksissa ovat havaittu eroja tavoissa, joilla ihmiset käsittelevät painettua ja näytöltä luettua tietoa. On todettu, että painettuna pystytään lukemaan pitempiä artikkeleita, koska lukemistilanteeseen liittyy tällöin vähemmän häiriötekijöitä kuin näytöltä luettaessa.

On myös väitetty, että ihmiset, jotka lukevat paljon verkossa julkaistua materiaalia, tottuvat käsittelemään tekstiä pienempinä paloina, heidän ajatuksensa harhautuvat helposti muualle ja heidän kykynsä keskittyä pitkän aikaa yhteen asiaan heikkenee.

   

Printti rakentaa suhteen

Painetulla lehdellä on läheinen suhde lukijaansa. Sitä onkin joskus kutsuttu minun-mediaksi, koska se on helppo ottaa omaksi. Tämä suhde ei rajoitu pelkästään lukuhetkeen. Koska painotuotteeseen on helppo tarttua ja se on helppo laskea kädestään, siitä tulee osa kotia ja työpaikkaa, siihen on helppo palata uudelleen ja uudelleen, myös muiden, jotka sattuvat sen kohdalle.

Ihmisillä on omat tapansa lukea, ja he palaavat painettuun painetun lehden pariin useita kertoa. Painettuun sanaan myös luotetaan. Painettu sana luo suhteen lukijaan, halusi hän tai ei. Painotuotteen sisältö on hyödyllistä, ja se kiinnostaa lukijoita.

    

Joukkoviestimiä ja henkilökohtaisia painotuotteita

On olemassa monenlaisia painotuotteita: joukkoviestimiä, joista otetaan satojen miljoonien painoksia, ja henkilökohtaisia viestejä, jotka personoidaan jokaiselle erikseen. Niiden välissä ovat esimerkiksi personoidut sanoma- ja aikakauslehdet, joiden sisältö räätälöidään tietylle kohderyhmälle.

Nykyaikaisilla digitaalisilla painokoneilla voidaan painaa julkaisuja, joiden sisältö on kokonaan räätälöitävissä vastaanottajalle sopivaksi. Personointi lisää painotuotteen tehoa, kun jokainen kuluttaja saa juuri haluamansa viestin. Tällainen tuotannon joustavuus ja muunneltavuus sallii jokaisen mainostajan valita juuri sellaisen painotuotteen, joka sopii hänen tuotteelleen parhaiten.

   

Yhdistetty mediamixi toimii

Mainoskampanja on tehokkain silloin, kun printtiä käytetään muiden medioiden rinnalla osana integroitua ratkaisua. Kun aikakauslehtimainonta yhdistetään tv- ja internetmainontaan, lisääntyy tuotteen houkuttelevuus 44 % ja ostoaikeet kasvavat 15 % (Dynamic Logic, 2009). Sähköisen ja sanomalehtimainonnan yhdistelmä lisää sitoutumista tuotteeseen 26 % verrattuna siihen, että tuotetta mainostettaisiin pelkästään jommassakummassa mediassa (Financial Times, 2011).

Nykyisin on myös mahdollista liittää painotuotteeseen digitaalista sisältöä nopeasti ja yksinkertaisesti käyttämällä erilaisia tekniikoita kuten 2D-koodeja, lisättyä todellisuudetta tai NFC-tekniikaa.

Nämä innovaatiot muodostavat sillan painotuotteen ja sähköisten kauppapaikkojen välille, houkuttelevat kuluttajia toimimaan, antamaan palautetta ja ostamaan älypuhelimiensa avulla. Tällaiset keksinnöt lisäävät painotuotteen tehokkuutta ja tarjoavat kuluttajille uudenlaisia elämyksiä

 

Discover the Power of Print. Click to download the 7 reasons to use print media